top of page

GÀstbloggare : Ulrika EngarÄs | Inre motivation för hÄllbar framgÄng

Motivation och engagemang för driv framÄt. Nu nÀr mÄnga företagsledningar gör allt de kan för att planera och styra om sina verksamheter för att anpassas till helt nya spelregler och förutsÀttningar ska sjÀlvklart kunden vara en av huvudpersonerna i planeringen. En annan Àr medarbetarna.

Och utan motiverade och engagerade medarbetare blir det lÀtt uppförsbacke. Tydliga mÄl Àr ofta en förutsÀttning för framgÄng, sÀrskilt vid nystart och nyorientering. Men hur skapar och behÄller man engagemang och motivation i en verksamhet som Àr i omstÀllning?


Ofta handlar det om drivkraft. Kraft. Att Driva. En vÀg för att skapa motivation Àr att lyssna pÄ sina medarbetare, ta in deras insikter och bjuda in dem i förÀndringsprocesserna. Motivation föder engagemang och drivkraft.

NÀr jag reflekterar över all information som finns i Àmnet motivation kan jag fundera över att det som företag fortfarande ofta förlitar sig pÄ för att skapa motivation och driv hos sina medarbetare Àr yttre incitament. MÄnga gÄnger formuleras mÄl och aktiviteter huvudsakligen utifrÄn det som kan mÀtas eller bedömas - av nÄgon annan. Trots att mycket pekar pÄ att störst framgÄng uppnÄs om man Àven formulerar mÄl kopplade till individens sanna motivation och inre drivkraft. Kan vi göra annorlunda?

Kan det som traditionellt anses som effektiva belöningar inte motivera utan skapa handlingar och beteenden som vi inte vill ha?

Att formulera mÄl som specificerar ett önskat beteende - vilket ska bidra till att man nÄr ett önskat mÄl - utifrÄn yttre bedömningsfaktorer, som i sig har belöning eller bestraffning kopplat till sig, kan i mÄnga fall resulterar i ett förhÄllandevis kortsiktigt tÀnkande som endast ger en kortsiktig belöning. I vissa fall kan det till och med bli ett hinder för framgÄng. Om vi tar ett exempel pÄ mÄl som Àr förhÄllandevis vanligt; om ett visst antal av xx uppnÄs under viss tid fÄr jag en stor ekonomisk belöning. Men misslyckas jag sÄ fÄr jag en bestraffning. Ej uppfyllt mÄl ger liten eller ingen belöning som ger liten motivation. I vÀrsta fall uppstÄr ett oönskat beteende i lÀngden dÄ drivkraften att fÄ uppskattning och nÄgon form av belöning Àr sÄ stark hos oss mÀnniskor.

MÄl för motivation och lÄngsiktig lönsamhet

Om man i större utstrÀckning Àven vÀver in mÄl som faller ut i belöningar som frÀmjar beteenden som kommer frÄn en inre motivation, sÄ kommer förutsÀttningarna för lÄngsiktig framgÄng bli större - i lÀngden. NÀr min belöning Àr sjÀlva handlingen eller beteendet i sig (t.ex. att jag fÄr lÀra mig nya saker, jag fÄr uppleva nöjda och Äterkommande kunder, jag fÄr möjlighet och förutsÀttningar att kunna göra mitt bÀsta) dÄ Àr det inte sÄ attraktivt att ta genvÀgar för kortsiktig vinning. PÄ nÄgot sÀtt Àr det dÄ omöjligt att handla eller leda pÄ ett oetiskt eller icke affÀrsmÀssigt sÀtt nÀr personen som missgynnas inte Àr nÄgon konkurrent, nÄgon annan, utan jag sjÀlv.

Tricket Ă€r att ha tydliga mĂ„l och att identifiera drivkraften hos mig sjĂ€lv och min medarbetare – att hitta de ofta dolda tillgĂ„ngarna för affĂ€rsmĂ€ssig framgĂ„ng. ”Viljan att göra nĂ„got för att man tycker att det Ă€r tillfredsstĂ€llande och en personlig utmaning lockar fram den högsta kreativitetsnivĂ„n, oavsett om det Ă€r inom konst, vetenskap eller affĂ€rer” - Teresa Amabile, professor vid Harvard Business School


Ulrika EngarÄs Àr affÀrskonsult pÄ ValueTech och arbetar med individ- och ledarutveckling och har en bakgrund som kommunikationsstrateg frÄn bÄde nationella och internationella företag i olika branscher.






80 visningar0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page