”Förändring är det ”nya normala” och upplevs konstant av många medarbetare och företagsledare. Den dynamiska, globala och digitalt sammankopplade världen vi lever i har lett till behovet av en högre förändringstakt i vårt sätt att arbeta för att möta konkurrens” skriver Marja Houtari i sin bok om förändringskommunikation. I en värld där alla i tredje världen är uppkopplade och har tillgång till samma information hela tiden är det näst intill korkat att streta emot utan istället nyfiket förundras över hur saker ändå sker i rimligt synkroniserade danser runt ämnen, trender, tekniker och åsikter.
Simon Sinek har i sin bok ”Start with why” lagt fram tesen om att alla framgångsrika företag och individer startar det mesta man företar sig genom att fråga sig VARFÖR dom gör saker och utifrån det sedan skapar engagemang och förändring. Men hur identifierar man sitt ”VARFÖR” och hur ofta ska man ställa sig frågan inom organisationen? Kvartal? År? Eller kanske som ”gammelföretagen” gör nämligen att se över sin strategi i 5 års cykler?
Är det kanske så att med upp till 5 generationer på arbetsplatserna med väldigt olika erfarenheter, värderingar och kunskaper skulle man kunna tänka sig en organisation som är extremt förändringsbenägen och kan hitta ett sätt att omvärdera ”VARFÖR” löpande?
Och hur behåller man affärskulturen levande i en ständigt föränderlig värld där den interna processen är i ständig förändring? I de etablerade ”gammelföretagen” tenderar synsättet ”inifrån-ut” etablera sig. Kunderna upplever att tjänsterna och produkterna inte längre passar in i behovet och sälj-inköpsprocesserna passar inte lika bra ihop längre. ValueTech ser tydligt hur entreprenörsdrivet försvinner, sociala strukturer/internpolitik tar över och kunden finns inte längre i rummet. Ridå!
Så en vardag som är konstant föränderlig men som fortfarande drivs av ”VARFÖR” samtidigt som man skall bibehålla kundvärdet i organisationen. Detta kan vara en stor munsbit att hantera för de flesta.
Har du en plan klar?
Comments