Känner du igen dig i beskrivningen att du sitter på kontoret hela dagen och i slutändan funderar på vad du har uträttat? Hur kunde det ta så lång tid och vad blev resultatet? Det finns ibland hela dagar där man funderar på vad som egentligen uträttats, trots att man känt sig aktiv och inte på några vis slappat.
Det är stor skillnad på att vara aktiv och att vara produktiv! Att sen vara kundfokuserad när alla runt omkring ber om din åsikt, din kunskap eller om din tid kan vara en utmaning. Det är oerhört lätt att vilja vara till lags och det är också lätt att man helt i onödan börjar arbeta med ett ”inifrån ut” perspektiv när man upplever att tiden inte riktigt räcker till.
Så vad kan man tänka på för att hålla sig produktiv och samtidigt kundfokuserad?
- Ha ett dagligt mål så du lätt kan prioritera dagens aktiviteter och skapa en veckoagenda så du får ett överskådligt mål att prioritera uppkomna aktiviteter utifrån.
- Uppmärksamma dina uppnådda mål för dig själv så blir det roligare att hålla sig till planen.
- Låt kunden få en stol i rummet så du inte glömmer bort att skapa kundvärde eller vara kundfokuserad.
- Säg nej oftare om du hamnar i situationer som inte skapar kundvärde eller ligger i din plan. Planera in frågorna till en annan tid som du själv kan bestämma.
- Om du fastnar i detaljer och inte blir klar. Tänkt GEMO (Good Enough, Move On) så blir du garanterat mer produktiv.
”Missta inte aktivitet för prestation” som baskettränare John Wooden säger. När du lägger upp arbetet för att bli en mer produktiv och kundfokuserad person så måste du ha slutmålet i åtanke och inte glömma kunden. Inte för detaljstyrd och var noggrann med att använda de bästa verktygen för varje steg.
Och prokastinera inte. Du kan läsa vår blogg om det här!

Comments