top of page
Erik Engström

The show must go on...

Vi lever i en annorlunda tid i konsekvenserna av Covid-19.

Jag tänkte dock inte ägna denna blogg åt att se ytterligare in i krisens direkta negativa skeenden utan vill försöka blicka framåt då det finns en tid efter krisen. En framtid som vi har chans att forma nu med målet att komma ur krisen starkare för den som har kraften att göra rätt saker.

”Förspill inte möjligheterna som uppkommer i en rejäl kris” – Winston Churchill


De här ser jag som de viktigaste uppgifterna för ledarna i ett bolag just nu när troligtvis de flesta omedelbara krisåtgärderna är gjorda:

1. Fördjupad kunddialog

För en nära dialog med kunden genom hela krisen - den som har kraften och förmågan att behålla fokus på kunden genom denna kris kommer ut starkare och med en bättre och starkare kundrelation.

Bestäm med kunden – när ska ni starta upp affärerna igen, hur ska ni starta upp och i vilken omfattning? Finns det saker ni kan utveckla i leveransen, servicenivån, människorna, processen, tekniken…. Ta befälet, förstå kundens behov (nya behov) och led kunden in i framtiden. Förstå hur kundens kunder har det och hjälp er kund hantera deras kris. Det kan finnas nya affärsmöjligheter! Nu är tiden att utveckla och fördjupa relationen. Bort med slentrian och ”det har vi alltid gjort”!!!

2. Medarbetarnas insikter

Ta med medarbetarnas insikter i dialogen med kunden. Medarbetarna som levererar närmast kund känner kunden bäst. Medarbetarna vet vad som går att utveckla och bli bättre på. Tag chansen under tiden av låg aktivitet att utveckla er leverans. Involvera medarbetarna när ni bestämmer när, hur och i vilken omfattning omstarten skall ske med kunden och kom starkare ur krisen.

3. Kommunikation, kommunikation, kommunikation

Överkommunicera den dialog och plan du har med kunden internt på företaget – förmodligen så har ditt företag som de flesta andra gått igenom 5-6 veckor av oerhört omfattande och tung krishantering, ”negativ” kommunikation runt neddragningar, permitteringar och andra besparingar för att parera krisens påverkan.


Nu är det dags att tänka om och tänka framåt. Börja kommunicera framtiden positivt och skapa en vision om hur ni ska utveckla samarbetet med kund och berätta om planen hur ni kommer dit dvs vad som händer efter krisen. Berätta om att bolaget kommer att överleva och kanske till och med tagit nya grepp. Använd ett ärligt och övertygande ledarskap som kommunicerar visionärt om framtiden och allt ni kan göra just nu för att framtiden trots allt skall bli ljus. Denna kommunikation, där ni stärker dialogen med kunden i symbios med att ta in medarbetarnas insikter, blir oerhört stark och kommer garanterat lyfta mindset, engagemang och framtidstro i er organisation.

The show must go on….


Erik Engström är medgrundare och affärskonsult på start-upen ValueTech.

ValueTech hjälper företag upptäcka sina dolda tillgångar i affärskulturen med hjälp av medarbetarnas insikter. Läs mer på ValueTech.se


60 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

コメント


bottom of page