Vi har en speciell situation över hela världen där samtalet handlar om allt annat än kunder, men...

Världen ligger delvis helt nere är den allmänna känslan vi får när vi håller kontakt med våra partners och kunder. Samtidigt pågår en febril verksamhet över olika sociala nätverk, videokonferenser och annat media som håller kontakten men samtidigt den sociala distansen. Efter många års erfarenhet av att driva organisation över stora områden upplever vi att det finns låg kompetens om hur man driver ett bra och konstruktivt videomöte eller kunddialog över dessa medier. Men det är vanligtvis inte vad vi fokuserar på då det finns både personer och företag som är bättre än ValueTech på detta. Men det är intressant att reflektera..

Men hur går det för dina kunder i krisen? Att vara empatisk, nyfiken och hjälpsam är alltid ett bra recept i kristider och det kanske inte är rätt tid att skapa nya kontakter? Eller är detta en möjlighet?


Hade en kollega i Eskilstuna som berättade om finanskrisen och hur dom förlorade alla kunder över en natt. Telefonerna tystnade och behovet av extrapersonal var obefintligt. Med en krisberedskap och erfarenhet från tidigare kriser ändrade man beteende från att sälja till att besöka kunder med bullar. Bullbesöket var återinfört!


Att vårda sina relationer kommer att vara en bra investering inför "post Corona". Bullar eller ej men ring och fråga hur det står till. Visa respekt och var empatisk om det är läge. Men vad du gör så stoppa inte huvudet i sanden. Kundvärde kan se ut på många sätt och nu kan värdet bestå i att man bryr sig.


Fler och fler har mer och mer tid över för sociala kontakter i och med att det löpande jobbet har minskat. Fler och fler funderar mer och mer på framtiden. Och många är naturligtvis nyfikna på vad just du har för möjligheter att stötta dem med tjänster eller produkter.


Förändringen är redan här och nu har vi möjlighet välja vad vi vill göra med den. Gör en temperaturmätning på personalen, företaget eller organisationen och se hur man upplever kundsituationen och affärskulturen. Skapa en plattform för beslut som baseras på en verifierad nulägesbild för att ta de klokaste vägarna framåt.


Vill du höra mer om detta och hur ValueTech kan hjälpa dig att upptäcka de dolda tillgångarna i er verksamhet så tveka inte att höra av dig till oss.


38 visningar

©2019 by ValueTech