top of page
Erik Engström

Den som spar den har!

Ett ord som dykt upp i min värld på senaste tid och som är intressant att reflektera över är "burn rate". "Burn rate" leder tankarna in mot dekadens och kanske lite osedligt och oansvarigt leverne, men så behöver det nog inte vara, Jag har under många år i IT branschen varit med när man, varje dag i veckan, kunde gå på en fest. Det kunde vara en invigning, lansering eller något annat mer eller mindre seriöst och dricka gott, äta gott och få svänga sina lurviga under sena nätter. Och svänget kom inte helt sällan från Cotton Club, vilket så här i efterhand är helt sanslöst. Hur lyckades deras bokningsapparat sälja in just dem till så många företagsgig...


IT branschen hade en ganska rejäl "burn rate" under den där perioden och mycket riktigt gick luften ur i omgångar och till slut mognade branschen och företagen. Lite som bankvärlden, fastighetsvärlden och så många andra världar omkring oss genom åren. Man försökte skapa en bild av att det går bra inför omgivningen och därigenom få respekt eller andra fördelar, men det gick sådär. Nu är vi i en kris igen och det är dags att se över vår "burn rate" både på företagssidan och privatsidan.


chef.se läste jag ”De verksamheter som vi ser att det går bra för i den här krisen är de med möjlighet att förändra sig snabbast. De som är flexibla, använder skalbara tjänster och köper tjänster där de gör mest nytta.”


Och som exempel hade man följande;


”Det är som skillnaden mellan taxi och att ha egen bil. Om jag åker till Arlanda 10 gånger på ett år och då får en bil som står utanför dörren när jag behöver den och tar mig till rätt plats för totalt 4000 kronor, så är det smart och betydligt billigare än att ha en egen bil, eller att ha en taxi som står på uppfarten dygnet runt…”


Lite kul hur man genom att lyfta blicken, skapar sig ett relevant faktabaserat nuläge och förändrar sina vanor och attityder inser att det man gjort (kanske) fungerade historiskt, men att framtiden kommer att kräva annat. Kapa kostnader där det är relevant och öka kundfokus där det ger mest nytta.


Ta taxi när det behövs, täpp till det läckande kapitalflödet och sikta på att vara relevant för kunderna framåt. Kör!




18 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page