top of page

Den saknade pusselbiten....

Kundundersökningen

Alla som driver företag har nog gjort en kundundersökning. Man är ju mån om att de man säljer och levererar varor och tjänster till är nöjda med leverans, service och bemötande. Men hur relevanta är verkligen svaren i en kundundersökning? Får man veta vad kunden verkligen tycker eller är de negativa kunder som har något viktigt att säga ens benägna att svara? Lite provokativt, vi vet. Många kundundersökningar är väldigt bra och resultatet är en viktig del av kartbilden hur man driver ett företag framgångsrikt.


Medarbetarundersökningen

Har man varit ledare eller medarbetare i en organisation av någorlunda storlek så har man säkerligen varit med och gjort en medarbetarundersökning. Det är såklart viktigt att utveckla arbetsplatsen, medarbetarnas trivsel och kontinuerligt mäta och säkerställa förbättringar. Men är en lycklig organisation och lyckliga medarbetare en garant för att kunden är lycklig? Nu finns det säkert de som skriker högljutt och vill påvisa att det visst finns samband mellan en lycklig arbetsplats och nöjda kunder. Vi på ValueTech är också övertygade att nöjda medarbetare levererar bättre service till kunden. Men var börjar det egentligen - börjar det med att medarbetare som är nöjda också bygger starkare kundvärde eller börjar det med att kundvärdet genomsyrar alla processer internt och när kunden får värde levererat så växer medarbetaren samt trivsel och nöjdhet på arbetsplatsen?


OBS NYHET ------ Affärskulturundersökning ----- OBS NYHET

Vi på ValueTech anser att det har saknats ett perspektiv i analysen.

Vi saknar pusselbiten och perspektivet där företagets duktiga medarbetare får vara med och tycka och tänka och ge SINA insikter om hur DE tycker det står till med byggandet av kundvärde från alla håll och kanter i företaget. Det är med denna bakgrund vi har skapat ValueTechmodellen.


Vår övertygelse och erfarenhet är att många starka positiva krafter sätts i gång när vi frågar medarbetarna om deras värdefulla insikter kopplat till kundvärde. Vi ser t ex följande..


1) Företagets ledningsgrupp får insikt om vad som händer i de organisatoriska delar som varje dag har kundkontakt men även hur stödjande processer i företaget och de som skapar indirekt kundvärde mår. En oerhört värdefull insikt!


2) När vi frågar alla medarbetare om ämnen som rör affärskulturen och hur vi som företag jobbar för att bygga kundvärde så skapar vi ett nytt mindset om vad som är viktigast i företaget. Detta skapar hållbarhet och kontinuitet i sättet vi jobbar mot kunderna och det blir en otroligt stark spin-off effekt när alla medarbetare jobbar åt rätt håll.


3) Vi involverar medarbetarna från insikt till handling när vi kommunicerar att allt vi gör indirekt eller direkt ska skapa kundvärde. Effekten blir att medarbetarna känner ökat ansvar för företagets utveckling och är inkluderade i beslutsprocessen och får växa i sina roller.


4) När vi lyfter fram medarbetarnas insikter skapas rum för innovation i företaget. En driven affärskultur där alla uppmuntras att vara innovativa, att testa nya saker och därmed utvecklas företaget.


Resultatet med ValueTechmodellen är att vi får både nöjda medarbetare och nöjda kunder! Du kan nog räkna ut hur detta påverkar lönsamhet och tillväxt. Vilken jackpot!


Vill du läsa mer om modellen med vilken vi på ValueTech hjälper företag hitta sina dolda tillgångar i affärskulturen. Gå in på ValueTech.se - fyll i kontaktformuläret så bokar vi ett möte, live eller på telefon där vi diskuterar hur vi kan utveckla ditt företags affärskultur och kundvärde.


Erik Engström, affärskonsult

0735-445375

erik@valuetech.se



20 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page