top of page

Amazon får leda oss in i framtiden

Amazons vd och grundare, Jeff Bezos har om och om tydligt betonat att nätjätten fokuserar på sina kunder istället för sina konkurrenter. Amazons framfart över världen har pågått i över 25 år och började som vanligt i ”ett garage” någonstans i Seattle och kommer kanske även snart till Sverige, om vi har tur.


– ”Om du är kundfokuserad funderar du hela tiden på hur du kan göra för att kunden ska säga, WOW. Vi vill imponera på våra kunder, vi vill att de ska säga, WOW. Genom att observera våra kunder hittar vi hela tiden saker som vi kan göra bättre.” säger Jeff Bezos i en intervju.


Och man får väll ändå säga att Amazon över tid har lyckats fånga sina kunders uppmärksamhet. Trots att det finns tydliga bevis på hur viktigt kundfokus är så är det enligt Inc. Magazine bara 14 % av alla företag som ser ett tydligt samband mellan kundupplevelsen och affärsresultatet.


Och enligt Harvard Business Reviews undersökning "4 Keys to Closing the Customer Experience Gap" så upplever en stor del av alla företag att man inte kan genomföra meningsfulla förändringar utan ett starkt kulturellt stöd i verksamheten. Upp till 90% av cheferna ansåg dessutom att för att kunna leverera en överlägsen kundupplevelse så krävs först en kundcentrerad verksamhet och kultur. Affärskultur i dess tydligaste form måste alltså finnas innan en trovärdig "WOW" upplevelse kan utarbetas mot kunderna.


När ValueTech tillsammans med sina kunder mäter affärskulturen på företaget, med personalens insikter i fokus, får vi tillgång till en pusselbit som tidigare inte har fått vara med i planeringen av verksamheten. Vi vill påstå att vi sätter kunden i rummet!


Om man vill uppnå en hållbar verksamhet som är kundfokuserad och som levererar värde till både kunder, medarbetare, ägare och andra intressenter är det läge att försöka pussla ihop helheten på ett sätt där kunden känner WOW precis som i Jeff Bezos på Amazon gjort i många år. Och arbetar man aktivt med kundupplevelsen så behöver affärskulturen vara på plats först.


Om du vill hitta de dolda tillgångar som finns i din verksamhet och skapa förutsättningar för en WOW upplevelse för dina kunder och kollegor så tveka inte utan kontakta oss så berättar vi mer.




39 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page