Vem är ansvarig för affärskulturen på ditt företag?

Vem är ansvarig för affärskulturen på ditt företag?

Frågan är oftast inte helt enkel att besvara då det är svårt att delegera ut ansvaret i organisationen. Gör det att VD är ensamt ansvarig eller är det HR som i slutändan är den del av organisationen som skall vara drivande. Det kanske är så att det inte finns ”någon” som är ansvarig alternativt ”någon annan” som är den odefinierade formen av ”inte jag i alla fall”.


Företagskultur går det att läsa spaltmeter efter spaltmeter om och övergripande är alla överens om att företagskultur är blandningen mellan allt vi gör och allt vi säger. Och det gör ju att vi har ett gemensamt ansvar för den miljö vi är aktiva inom.


"Kultur handlar inte om fria luncher, ölkylskåp eller klä ner sig på fredagar, det handlar om hur dina anställda känner sig när dom kommer till jobbet för att jobba, och alla inom en organisation bidrar till den känslan", säger dr. Karlyn Borysenko, Chief Science Officer hos RallyBright och författare till Zen Your Work.


Så på frågan om vem som är ansvarig på företaget eller organisationen för affärskulturen så är kanske det enkla svaret ”alla”. Men är det verkligen så enkelt?



6 visningar

©2019 by ValueTech