top of page
Erik Engström

Var får du alla idéer från?

Jag hade ett inspirerande samtal i veckan med en ny kontakt i mitt nätverk som likt många andra i mitt nätverk har en dragning åt det ”speciella” hållet. Du vet den där som alltid kommer med en idé eller lösning som ingen tänkt på. Den där personen som inte sitter och spånar utan det kommer idéer utifrån nästan alla situationer eller utmaningar. Ofta är det dessutom dessa personer som behöver ”provtänka” precis som jag för att komma vidare i sina tankar.


-”Jag uppfattar personer som är lösningsorienterade som trista och förutsägbara” inledde hon en tanke som smet ut i det fria.


Hon menade att personer som får till sig en utmaning eller problem OMEDELBART måste delge sin lösning på problemet eller en historia från forntiden hur man löste detta, nästan helt utan att filtrera eller fundera på sammanhanget. Man stoltserar med att vara först med en lösning eller vägledande historia och vill ha en klapp på axeln och gärna en ryggdunk.


-”Var uppkommer inspiration och kreativitet i människor, i grupper och på arbetsplatser och hur kan man stärka upp det?” frågade hon mig lite senare i samtalet.


Och där sitter jag och hör mig själv snabbt svara utifrån min långa erfarenhet från en mängd situationer och andra sammanhang där jag upplevt stark inspiration och härligt kreativa människor. Hur det nu var så insåg jag snabbt att jag gick i fällan att direkt svara på frågan och förvänta mig en ryggdunk och ett nöjt nickande tillbaka för att bekräfta att jag var på rätt spår. Svaret är tänkt som ett facit. Och är det inte svaret på frågan och någon annan har en annan åsikt så är det nästan konflikt. Kanske kunde jag ställt någon motfråga eller vänt på frågan och fått hennes insikt eller åsikt.


För företagskulturen, och inte minst affärskulturen, är det livsviktigt att medarbetarna känner sig trygga med ledarskapet, sin plats i organisationen och med sina arbetskamrater för att våga använda, och kanske i vissa fall utmana, takhöjden. Och utan takhöjd går mycket kreativitet, drivkraft och därigenom lönsamhet förlorad. Och när kreativitet och affärskultur inte finns i varje del av kedjan i ett företag är det inte kul att vara kund i längden.


Kanske är det dags att återinföra ”Kiplings 7 vänner” i samtalet, i ledningsrummet och bland kollegor och vänner. När, Var, Hur, Vem, Vilka, Vilken, Vilket är alltid vänner som man kan ta med sig i alla sammanhang för att få en mer dynamisk dialog. Ta med dig vännerna och öka takhöjden och i förlängningen skapa en lönsam affärskultur.


Trevlig helg!




14 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page