top of page
Erik Engström

Simma motströms

Uppdaterat: 9 okt. 2019

En nyfiken fråga - vem håller i taktpinnen när ert företag går in i den förmodade lågkonjunkturen?

Är det CFO som sätter agendan där det mesta förmodligen kommer att handla om att se över organisationen och kanske att göra allehanda besparingar och effektiviseringar för att balansera en lägre orderingång?

Inget fel med dessa synsätt - man ska ju alltid ha koll på sina kostnader.

Men hur bemöter man en sämre konjunktur på ett mer hållbart sätt där man på sikt till och med kan ta en STARKARE position än innan?


Vi på ValueTech rekommenderar att man jobbar med kund och försäljning ännu mer fokuserat när man börjar känna av nedgången. Följer man nedan 3 steg så tror vi att man kommer ut ur en lågkonjunktur med större marknadsandel och i en starkare position än vid ingången.

1) Undersök hur det står till med ert företags affärskultur kopplat till kundvärde - genomlys samtliga delar av organisationen.

2) Prata med era kunder - förstår ni vad era kunders "pain" är och levererar ert företag tjänster som är "botemedlet" som löser kundens problem?

3) Jobbar alla delar av er organisation med relevanta arbetsuppgifter som direkt eller indirekt ökar kundvärdet?


Visst är det många påfrestningar och utmaningar som följer av en lågkonjunktur men om man har kraften att mobilisera i frågor som ger ökat kundvärde så kan man bli en vinnare.


Läs gärna också artikeln här som ger fler tips och idéer som gör dig och ditt företag till en vinnare i lågkonjunkturen.



39 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page