Idag pratar vi om butiksdöden och e-handel som hot mot traditionella butiker. Det kanske är fel? Tänk om vi istället har större möjligheter någonsin att kommunicera våra budskap, att visa våra produkter och leverera en högre servicenivå än vad man någonsin tidigare gjort.
Butiksdöden handlar om en återvändsgränd där de gamla sanningarna inte längre gäller, och det är nog helt rätt! Vi är fast i branschkonventioner och lutar oss på gammal kunskap och kan då bara konstatera att vi kommer behöva stänga butik efter butik om vi inte har förmågan att tänka om, tänka nytt och fokusera på vilka värden vi vill skapa för vem och varför.
Jag minns en av de stora bilimportörerna som för några år sedan hade stora rekryteringsannonser med rubriken: ”Vi vill bygga något helt nytt”. Trevligt, men luften gick ur när de tillade att de sökte människor med lång erfarenhet inom branschen. Det är naturligtvis bra med branschkunskap men om man vill bygga nytt, utmana konventioner och ligga först tror jag på effektiviteten i en bredare kunskaps- och erfarenhetsbas.
Kommer osökt att tänka Elon Musk som med en helt annan bakgrund lyckats med vad få andra gjort inom bilindustrin. Han inte bara skapat ett helt nytt segment och tagit tätpositionen framför alla andra traditionella biltillverkare, han har också radikalt förändrat sättet att sälja. När kunderna inte längre kommer till bilhallarna lika frekvent och naturligt, flyttade han in i köpcentrum, skapade en effektiv e-handel och för branschen helt ny säljprocess som grundade sig i kunskap om mänskliga beteenden, köplust och engagemang, inte i tradition och gammal branschkunskap.
Jag blir också glad när jag läser om Synsams resa. Hur de lyckats förändra bolaget och flytta fram sina positioner i en mycket tuff marknad. Med ny affärsmodell möter de kunderna på ett sätt som känns i tiden. Fin utveckling!
Nej, jag tror inte på butiksdöden! Jag tror att det är en ursäkt när man inte lyckas ställa om affären, engagera konsumenten och skapa värdefulla köpupplevelser.
Jag tror på Butiksrenässansen! Vi har idag bättre verktyg än någonsin för att nå ut, kommunicera och engagera våra kunder. Låt oss bryta konventioner, söka nya vägar och fokusera på att skapa högre värde på alla våra marknader.
Renässans betyder pånyttfödelse och sensmoralen i denna bloggtext det är att vi kommer sannolikt se butiker stänga, köpcentrum avfolkas och förvandlas till spökstäder om vi fortsätter tro på död. Om vi istället ser det som att vi kommit till en punkt då det är dags att se något nytt födas och påbörja Butiksrenässans genom att skapa värdefulla upplevelser för de vi är till för, då kommer det att hända grejor, spännande grejor!
Mikael Lindström
Förändringsledare
Comments