Gästbloggare: Angela Ahola | Vad driver dig?

Varför gör du som du gör? Vad har drivit dig till det arbete du idag har? Till dina relationer? Vad styrde dig till just din bostad, dina inköp och de resor du gör? När du fattat beslut - vad fick dig att välja just det du valde?

Vi kan nog alla enas om att vi människor inte är fullt så rationella som vi skulle önska. Men varför? Vad styr vårt beteende?


Jag heter Angela Ahola och har doktorsexamen i psykologi. Idag arbetar jag som föreläsare och med att skriva böcker om oss människor: Om våra beteenden, drivkrafter, relationer och hur vi kan bli bättre på att läsa av varandra. Min senaste bok heter Dina Dolda Drivkrafter - Hur tre psykologiska behov styr ditt liv. För det som styr oss är tre dolda drivkrafter. Dessa styr hur vi prioriterar vår tid, vilka konflikter vi hamnar i med våra nära och kära, i vår karriär och i våra relationer. Listan kan göras lång.


Att skriva den här boken har tagit sin tid och jag har verkligen njutit av alla de insikter som dykt upp på vägens gång. Det har varit många stunder av reflektion och många spännande samtal med vänner och familj. Jag har med stort intresse tagit del av berättelser från verkliga livet när det kommer till de tre drivkrafterna. Det har varit på middagar, fester, arbetsplatser, med grannar – berättelser om dynamiken människor emellan, konflikter och annat smått och stort som händer i livet. Och jag vet, klart att vi alla har vår unika personlighet. Men det vi delar med varandra är dessa allmänmänskliga drivkrafter.


Drivkrafter som historiskt hjälpt oss överleva, men som idag ofta lägger krokben för oss. Detta eftersom din och min miljö på så många sätt förändrats. Därför lever vi numera med en rad nya problem som tidigare i mänsklighetens historia inte existerade. Jag brukar säga att tiderna har förändrats, vi människor har det däremot inte. Det trista är att så länge du och jag inte är medvetna om vad som ligger bakom och påverkar vårt agerande fortsätter vi på samma sätt som alltid. Vi springer på som vanligt, stöter på samma fallgropar och upprepar gamla misstag, om och om igen.

Men det finns såklart lösningar! Det vi behöver göra är att hitta nya sätt och verktyg för att kunna fungera optimalt. Först när vi kan se vad det är som driver oss kan vi ta kontrollen. Precis som en fotbollsspelare på elitnivå behöver du ha en realistisk och ärlig inblick i dina styrkor respektive svagheter för att nå självinsikt. Du behöver äga det du drivs av – både styrkorna och svagheterna. Först då kan drivkrafterna bli dina superkrafter.


Jag kan givetvis inte här dela med mig av bokens alla berättelser, förklaringar och råd. Men klart att du ska få med dig några konkreta tips, som du kan ta med dig i din vardag. Men först, vilka är då de tre drivkrafterna? Jo, de är: Relationer, status och kunskap. Kastar vi ett närmare öga på dem förstår vi att alla dessa tre leder till både bra och mindre bra effekter för oss.

Drivkraft 1: Relationer Vid en spontan anblick på relationer - märkligt vore väl att inte ha detta behov, eller hur? Men det är inte alls så givet som vi spontant kanske tror. Det finns en rad arter på jordens yta som inte har behovet av att leva i grupperingar. Vi människor är dock nästan överdrivet intresserade av andra människors beteenden, känslor och ansiktsuttryck. Återigen, vi är nyfikna på vem som gör vad och med vem. Det här är central information för oss. Vem kan vi lita på, vem är falsk och vem känner vem?

Vi mår bra och blomstrar i sociala sammanhang. När vi umgås eller ger någon en kram ökar vår oxytocinnivå. Och relationer är nödvändiga för oss, men givetvis finns det utmaningar. Tänk dig exempelvis situationen när vi klamrar oss fast vid en relation som inte är bra för oss, av rädsla för att bli ensamma, eller när en besatthet av andra människor gör att vi sitter och ältar, undrar och skvallrar om deras beteenden.

Närvaron av andra människor påverkar vårt arbetstempo och hur väl vi presterar. Vi till och med dricker snabbare med andra närvarande. Vad vi döper våra barn till, vilken musik vi lyssnar på, vilka låtar som når topplistorna, vilka kläder vi köper och hur hårt vi jobbar påverkas av andra människor. Våra val påverkas av vad andra väljer, men förmodligen inte på exakt det sätt som du just nu gissar. Ibland strävar vi efter att vara lika andra, men många gånger eftersträvar vi att (samtidigt) vara både lika och olika andra människor.

Drivkraft 2: Status Vi älskar att läsa om mäktiga och framgångsrika personer. Om hur de mest framgångsrika familjerna i landet byggt upp sina imperier. Det kan handla om idrottsstjärnor, kungligheter och tv- kändisar. Vilka har skilt sig, vilka är på väg att skilja sig, vem har alkoholproblem, vem spelar bort sin förmögenhet, vem är otrogen och med vem? Skvaller säljer och det vet medievärlden.


Om människan inte brydde sig om status skulle böckerna om hur vi kan få mer inflytande inte finnas. Även om det för många klingar illa att säga ”jag vill ha högre status” är det ändå en grundläggande drivkraft. Tänk bara på hur det skulle vara om vi befann oss i den motsatta positionen. Utan inflytande kan vi inte göra vår röst hörd. Vi kommer inte att få drömjobbet och ingen kommer att lyssna på oss, vare sig på jobbet, bland vännerna eller runt middagsbordet därhemma.

Det som händer i oss när vi får status är att halterna av testosteron och serotonin ökar – vi får en sorts kick. Statussträvan leder till att vi jämför oss med varandra, många gånger utan att vi ens egentligen vill det: Vem har finast hem, åker på de lyxigaste resorna, har flest akademiska poäng eller har de duktigaste barnen? Givetvis känns detta löjligt, men att veta sin plats i hierarkin har fyllt en evolutionär funktion. Detta minskade nämligen skadorna och konflikterna.

Den person som var bra på att jämföra sig med andra överlevde. Vi visste när det var vår tur och vem vi skulle backa för. Dessvärre har statussträvan även baksidor: Vi jämför oss, förköper oss och strävar efter att alliera oss med mäktiga individer. Vi mår tyvärr sämre när det går bra för andra (och orsaken är att vi därmed känner oss själva ännu mindre lyckade). Vi vinklar ofta sanningen så att vi ska framstå som mer framgångsrika än vad vi är. I parrelationen jämför vi oss (om än omedvetet) med varandra och detta påverkar även riskerna för otrohet. Statussträvan leder oss mot att jobba alldeles för mycket, försumma viktiga relationer och prioritera vår tid på ett sätt som inte gör oss lyckligare.

Drivkraft 3: Kunskap

En tredje kraft som driver oss är vår nyfikenhet och kunskapstörst. Människan är en informationssökande art. Enligt 1600-talsfilosofen Thomas Hobbes har människan ett behov av att förstå varför.


Efter hand som vi människor lärt oss mer om omvärlden har våra möjligheter att överleva ökat. Vi har lärt oss att förstå hur vi kan göra upp en eld, hur vädrets växlingar påverkar vissa djurarter och hur vi lättast fångar vilt. De förmödrar som visste allt detta hade ett försprång när det kom till överlevnad. Därför har varit att evolutionen försett oss med instinkten att söka ny information. När vi lyckas få tag på ny information aktiveras belöningscentrumet och dopamin utsöndras.


Men det finns en baksida även här. Den typ av nyfikenhet som är mer rastlös till sin natur. Som driver oss till att utforska nya intryck, få stimulans och undvika tristess. Det är denna typ av nyfikenhet som får oss att konstant kolla vår mejl eller vad folk lagt upp på sociala medier. Att hantera denna rastlöshet är en av de utmaningar vi idag står inför. Resultatet är att vi alla idag har ett distraherat sinne.

Vår ständiga användning av olika skärmar påverkar vår kognitiva förmåga, minskar våra skol- och jobbprestationer, minskar empatin människor emellan och skadar våra relationer. Vi har svårt att se skillnad på vad som verkligen är viktigt för oss och vad som är mer eller mindre meningslösa uppmärksamhetstjuvar. Studier visar att inte ha möjlighet att ”bara kolla” sin mobil (du vet den där tics- artade relationen vi alla verkar ha till vår telefon) redan efter tio minuter resulterar i en förhöjd ångestnivå.

De fem tips jag vill skicka med dig är:

  1. Öka känslor av ”vi”. Hitta likheterna - åsikterna och erfarenheterna som ni delar. Om personen du har framför dig upplever er som lika uppstår mer positiva känslor.

  2. Få kunden eller din medarbetare att känna sig framgångsrik. Vi vill vara viktiga, lyckade, sedda och bekräftade - ha status. Klart du behöver förmedla att du är bra. Men inte på bekostnad av att få din kund att känna sig lyckad. Ställ frågor och ge en ärlig komplimang om möjlighet finns.

  3. Lär dig hantera exponering. Ju fler gånger vi ser något, desto mer gillar vi det. Så, ju fler kunden ser dig eller din produkt, desto högre blir sannolikheten att hon eller han börjar gillar det. Men - bli inte tjatig! Ha fingertoppskänsla.

  4. Undvik multitasking. För att fungera på toppen av din maximala potential behöver du rikta din uppmärksamhet mot en uppgift i taget.

  5. Ha rätt storlek på dina mål. Ett smart sätt att jobba med mål är att dela upp dem i lagom portioner, delmål. Helst så att du, varje dag, kan känna att ”där satt den!”.

Avslutningsvis. Jag kan personligen konstatera att livet blir roligare och smidigare att leva när vi ser på det med drivkraftsglasögonen på. Det hoppas jag att du också ska känna nu när du fått en liten inblick. Att mänskligt beteende och det mänskliga samspelet inte längre ter sig som ett mysterium. Att du kommer att ha en klarare och mer insiktsfull förståelse för dig själv och andra.


För, vi är bra. Men vi kan förmodligen bli ännu bättre. Och jag gissar att även du skulle glädjas av att lyfta upp ditt liv ytterligare ett snäpp, till än bättre relationer och resultat.

All lycka till!

Angela Ahola




43 visningar

©2019 by ValueTech