Fokus -Är det vår största utmaning just nu?

Jag sitter på hemmakontoret och ser på hur familjen försöker finns sig tillrätta i den nya ordningen där ALLA skall vara hemma och utföra sina dagliga åtaganden mot skola, arbetsgivare, föreningar och styrelser.


Jag sitter i köket och 9-åringen sitter i sitt rum fullt synlig från min plats. Min fru hör jag inifrån matrummet som ligger dolt från mitt synfält men med knappt 80 kvm lägenhet så är man aldrig långt ifrån varandra. Hon håller visst ett Teamsmöte med några medarbetare.


På skärmen växlar jag mellan olika flöden i sociala medier, följer nyheter och kollar inbetalningar samtidigt som jag håller ett öga på hunden som hittat något kul i vardagsrummet.


Vid lunch har jag varit fullt upptagen MEN helt ärligt inte avslutat något av det jag tänkt eller påbörjat.


Det är inte du eller din dåliga självdisciplin som gör att du inte alltid lyckas med det du tänkt göra. Det är dina strategier och din miljö som behöver förändras. Lär dig att tänka och agera för att skapa en ostörd bubbla för fokuserat arbete.” skriver forskaren Gisela Bäcklander

i sin nya bok Ostörd – Principer för en skärpt arbetsdag.


Hon hävdar att vi måste skapa en bubbla och strategier för att få saker gjorda. När jag läste detta så slog det mig stenhårt. Jag tycker jag är effektiv, fokuserad och snabb men samtidigt sammanfattar jag på kvällen att 4 dokument fortfarande är öppna och jag får sätta mig efter maten och jobba klart. Några mail har inte kommit iväg, uppföljning av en leverantör är inte ens påbörjad och protokollen efter styrelsemötena är nästan bortglömda. Hemmabubblan i köket är inte optimal men den enda arbetsplats som finns just nu.


Hur kan vi hjälpas åt att förenkla affärslivet för varandra när nästan alla har samma utmaning med en ny miljö som inte är optimal för arbete? Vi befinner oss mer och mer i en ganska statisk miljö som vi lagt pengar och mycket tid på att optimera för till exempelvis vila, njutning och samkväm. Och nu skall arbetslivet in i den miljön och konkurrera. Är det bra eller dåligt?


Som tur är så har vi en fantastisk affärskultur i vårt företag så det är väldigt sällan som jag misslyckas med att leverera kundvärde som jag tänkt. Även om jag inte är helt fokuserad på mina arbetsuppgifter utan låter mina tankar vandra iväg så finns alltid kunden bredvid och gör sig påmind.


Kunden har inte alltid rätt men den skall alltid finnas med i allt jag gör. DET får bli min bubbla och mitt mantra som uppmanar mig att fokusera.



9 visningar

©2019 by ValueTech