Du påverkar och blir påverkad!

Utanför fönstret blåser en storm med ganska ljumna vindar och de ljusgula löven verkligen dansar in hösten. Det är inte alltid helt lätt att sätta vädret i perspektiv men enligt en mycket pedagogisk meteorolog så har jag fått insikt i hur denna blåsiga och varma höstdag startade i Karibien. Varmt vatten blandat med kalla lager av luft skapar hårda vindar, stormar och i vissa fall orkaner. Efter någon vecka har detta elände mattats av över södra USA och dragit sig österut över Atlanten och vidare mot Europa. Och nu är det här och får hela omgivningen att svaja och dansa.

Men tanken var inte att reflektera om vädret utan om hur olika händelser vi inte alltid kan påverka kan ha stor påverkan på vår vardag. Dock finns det också händelser som man tydligt kan påverka som påverkar vår vardag. Hörde om en VD som förra året genomförde en stor effektiviseringsrunda på sitt företag där man såg över alla delar av företagets verksamhet, struktur, kundbas och drog slutligen ner på personalen för att finansiera förändringarna.

Som ett led valde man bort den traditionsenliga julfesten som under årtionden traditionsenligt anordnats veckorna före jul. Men att köra en helkväll med 110 personer efter det utmattande år som gått kändes inte bra framför allt mot de drabbade som inte var kvar på företaget. Man antog att de som var kvar på företaget inte var speciellt sugna på en företagsfest efter allt detta. Man informerade personalen och det mottogs med ett förstående mummel som snart lade sig. Alla förstod i slutändan att det var en naturlig konsekvens i den effektivisering och kostnadsreducering som genomförts.

Problemet hopade sig dock när Vd:n en fredag vaknade upp med ett meddelande från HR att det gått ut ett mail till samtliga på företaget, utom till cheferna dock, att ledningsgruppen setts ute på julbord kvällen innan. Ledningsgruppen ansåg sig vara i behov av en kväll där man kunde släppa lite på spänningarna och komma varandra lite närmare igen.

Kunderna fick naturligtvis reda på detta ganska snabbt då stämningen på företaget inte var som tidigare. Man hade i sin strävan 2019 lyckats få den kvarvarande personalen engagerad och skapat en motiverande framtidsvision vilket kunderna fångade upp. Alla vill jobba med en vinnare!

Men nu var det inte längre 110 vinnare som pratade med kunder och leverantörer.

Hur bör ledningsgruppen göra nu? Vad är ledningsgruppens nästa steg?




2 visningar

©2019 by ValueTech